Przejdź do głównej zawartości

Polecane

Mój podstawowy przepis na ciasto naleśnikowe

Zwykle ciasto na naleśniki robię "na oko". Specjalnie dla Was podjęłam się zadania zmierzenia i zważenia każdego ze składników, by i Wam udało się przygotować cienkie i elastyczne naleśniki. W innych wpisach będą pojawiały się propozycje nadzienia. Może być ich bardzo wiele: na słodko i wytrawne. Które najchętniej wybieracie? Na pewno będzie jeszcze okazja, by o tym porozmawiać. Może na Facebooku albo Instagramie ?  Innym tematem może być sposób smażenia naleśników, a dokładnie to, na czym je smażyć. Ja używam oleju, mój tata margaryny (!), a dawniej, ale i dzisiaj niektórzy smażyli na patelni smarowanej słoniną. Tego jeszcze nie próbowałam, ale zrobię to przy najbliższej okazji. Podobno tak jest najlepiej. Tymczasem poniżej zaprezentuję mój przepis. Smacznego! Składniki: 280 g mąki pszennej 260 ml mleka 260 ml wody gazowanej (lub zwykłej) 2 jaja płaska łyżeczka soli łyżeczka cukru 20 ml oleju Sposób przygotowania: Wymienione składniki mieszam mikserem lub trzepaczką ręczną.

Lody karmelowe

 

Ciepły, wrześniowy dzień to idealny czas, aby wypróbować przepis na lody karmelowe.


Żeby je zrobić użyłam:
10 żółtek,
1,5 litra śmietany 36 %,
niecałe 0,5 kg cukru,
szklankę mleka
i laskę wanilii. 


Najpierw przecięłam laskę wanilii, żeby wydobyć z niej ziarenka, które później ugotowałam
ze śmietaną. 


Potem ¼ cukru skarmelizowałam i zagotowałam z mlekiem, a pozostały cukier zmiksowałam z żółtkami.


Następnie utarte żółtka lekko podgrzałam, po czym dodałam do nich najpierw masę karmelową, a potem przestudzoną śmietanę. Wszystko przelałam d pojemnika i odstawiłam
do wystudzenia. 







A potem nastąpił najtrudniejszy proces czyli oczekiwanie, aż lody się zamrożą.
Trzeba uzbroić się w cierpliwość, a w międzyczasie kilka razy przemieszać zastygającą masę, żeby lody były bardziej puszyste. 


Az wreszcie nadszedł moment kiedy można było ich spróbować. Okazały
się naprawdę pyszne. Smakowały nie tylko mnie, ale również moim rodzicom i babci. Na pewno zrobię je jeszcze raz, na przykład na moje urodziny które są już niedługo. 



 Wpis przygotowała Łucja Tobera ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Zgierzu. 

Oryginalne przepisy z początku XX w. można odnaleźć w Uniwersalnej Książce Kucharskiej Marii Ochorowicz - Monatowej:

1. Lody waniliowe. IV2 litra śmietanki lub mleka przegotować z laską wanilii i przestudzić. Używając śmietanki, wziąć 10 żółtek, robiąc zaś lody z mleka — 15 żółtek utrzeć do białości z 1 ft. cukru. Potem postawić je na ogniu i wlewając po trochu śmietankę lub mleko, ubijać ciągle, aż zgęstnieje, przyczem uważać należy, aby się żółtka nie zwarzyły, przecedzić Przez sito, wystudzić, wlać w puszkę i kręcić lody podług podanego sposobu. 2. Lody karmelowe. Przyrządzają się w ten sam sposób, jak waniliowe, z tą różnicą, że żółtka ubić z ft. cukru, a ft. włożyć do rądelka i na sucho prażyć na ogniu, aż się zrobi bronzowy karmel; wtedy zalać go szklanką mleka, rozgotować i dodać do ubitych żółtek.




Komentarze

Popularne posty